ΠΡΩΤΟΙ ΣΤΗ ΣΥΜΒΙΩΣΗ
ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΠΟΡ
ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΗ ΛΙΒΕΡΗ
Απόλυτα κυρίαρχος είναι ο Παναθηναϊκός στον καλλιτεχνικό κόσμο. Αν όχι το σύνολο, η πλειονότητα των τραγουδιστών και ηθοποιών μας είναι λάτρεις του Ποδοσφαίρου και της ομάδας μας. Αυτό βγαίνει και από μια αρχική συγκέντρωση ονομάτων, που έκανε με ιδιαίτερη αγάπη ο ένθερμος φίλαθλος Μάρκος Φράγκος και εμείς συγκεντρώσαμε περισσότερα στοιχεία τους, για να δώσουμε το περίγραμμά τους.
Βεβαίως πρέπει να αρχίσουμε την αναφορά μας από το 1958 όταν οι αξέχαστοι Γιώργος Οικονομίδης και Γιώργος Μουζάκης έγραψαν τον Ύμνο του ΠΑΟ. Το πρώτο Ύμνο Συλλόγου στη χώρα μας.
Ήταν απόγευμα μιας Κυριακής όταν οι Οικονομίδης – Μουζάκης κατέβαιναν τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, μετά από ένα παιχνίδι στο γήπεδο, για να πάνε στα θέατρά τους. Η ιδέα ήταν του Οικονομίδη που ήταν λογοπλόκος, στιχουργός και κονφερασιέ. Την ίδια εβδομάδα ο Ύμνος ήταν έτοιμος και άρεσε τόσο πολύ που τον τραγούδησε ο Λέανδρος Παπαθανασίου (πατέρας της Βίκυς Λέναδρος) και το τρίο Μπελκάντο με ενθουσιασμό τον ηχογράφησε. Αλλά καθιερώθηκε από το 1962 όταν με πάθος σε μια ιστορική βερσιόν τον τραγούδησε ο οπαδός Γιάννης Βογιατζής, νεαρός και ανερχόμενος τότε τραγουδιστής και ηθοποιός.
Τώρα η λίστα με τους καλλιτέχνες που λατρεύουν το τριφύλλι.
[Μέρος 2ο]
Γεννιέται στο Βόλο το 1956 και σε ηλικία 6 ετών αρχίζει μαθήματα πιάνου για ένα μόλις χρόνο. Σε ηλικία 9 ετών αγοράζει τον πρώτο του δίσκο, το Help των Beatles. Σε τρία χρόνια ανακαλύπτει το Revolver, και πάλι των Beatles. Από το 1982 αρχίζει την προσωπική δισκογραφία και οι επιτυχίες συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Από τους πιο πιστούς και εκδηλωτικούς καλλιτέχνες της πράσινης κερκίδας.
Τραγουδιστής, γιος του μεγάλου Μιχάλη Μενιδιάτη, γεννήθηκε το 1974. Σπούδασε στο Οικονομικό της Νομικής και μάλιστα έχει πάρει και Μάστερ. Ξεκίνησε δισκογραφικά στα τέλη της δεκαετίας του '90 με το πραγματικό του επώνυμο, Καλογράνης.
Η Βίκυ Μοσχολιού (1943 -2005). Ξεκίνησε την καριέρα της το Πάσχα του 1962 στην «Τριάνα» του Χειλά δίπλα στον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τη Δούκισσα. Καθιερώθηκε το 1964 τραγουδώντας το «Χάθηκε το φεγγάρι» του Σταύρου Ξαρχάκου στην κινηματογραφική παραγωγή «Λόλα» και συνέχισε σε συνεργασίες, μεταξύ άλλων, με τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Μάνο Ελευθερίου, τον Γιώργο Κατσαρό, τον Άκη Πάνου, τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον Δήμο Μούτση, τον Μίμη Πλέσσα, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη και τον Σταμάτη Κραουνάκη. Το 1967 παντρεύτηκε τον Μίμη Δομάζο, με τον οποίο απέκτησε δύο κόρες, αλλά αργότερα πήραν διαζύγιο.
Γεννήθηκε στο Περιστέρι, το 1922
στην Αθήνα και πέθανε το 2005. Πρόκειται για έναν από τους πιο δημοφιλείς Έλληνες λαϊκούς τραγουδιστές του 20ού αιώνα. Από φτωχή οικογένεια, εργάστηκε ως υδραυλικός για να ζήσει και παράλληλα έπαιζε κιθάρα. Ήταν το μικρότερο παιδί οκταμελούς οικογένειας. Ο μόνος Έλληνας καλλιτέχνης που απέκτησε τον τίτλο του «Σερ» με πάνδημη απόφαση.
Μουζάκης Γιώργος
στην Αθήνα και πέθανε το 2005. Πρόκειται για έναν από τους πιο δημοφιλείς Έλληνες λαϊκούς τραγουδιστές του 20ού αιώνα. Από φτωχή οικογένεια, εργάστηκε ως υδραυλικός για να ζήσει και παράλληλα έπαιζε κιθάρα. Ήταν το μικρότερο παιδί οκταμελούς οικογένειας. Ο μόνος Έλληνας καλλιτέχνης που απέκτησε τον τίτλο του «Σερ» με πάνδημη απόφαση.
Μουζάκης Γιώργος
Ο Γιώργος Μουζάκης, (1922 -2005) υπήρξε ένας μεγάλος Έλληνας συνθέτης και μουσουργός, κυρίως του ελαφρού ελληνικού τραγουδιού.
Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών (1939-1947) και συνέχισε εκπαίδευση στην Αυστρία και Γερμανία (1952-1954).
Τη δική του σφραγίδα φέρουν περίπου 2.500 μουσικές μελωδίες, επενδύσεις και τραγούδια (ελαφρά και κλασσικά), μουσική για πάνω από 200 θεατρικά έργα (ελαφρά), 20 μουσικές κωμωδίες και περίπου 60 κινηματογραφικές ταινίες. Από τα πιο γνωστά του τραγούδια είναι «Η Σκλάβα», «Αδυναμία μου»,«Ένας φίλος ήρθε απόψε από τα παλιά», «Σου σφυρίζω», αλλά βεβαίως ξεχωρίζει ο Ύμνος του Παναθηναϊκού, που μελοποίησε το 1958.
Τη δική του σφραγίδα φέρουν περίπου 2.500 μουσικές μελωδίες, επενδύσεις και τραγούδια (ελαφρά και κλασσικά), μουσική για πάνω από 200 θεατρικά έργα (ελαφρά), 20 μουσικές κωμωδίες και περίπου 60 κινηματογραφικές ταινίες. Από τα πιο γνωστά του τραγούδια είναι «Η Σκλάβα», «Αδυναμία μου»,«Ένας φίλος ήρθε απόψε από τα παλιά», «Σου σφυρίζω», αλλά βεβαίως ξεχωρίζει ο Ύμνος του Παναθηναϊκού, που μελοποίησε το 1958.
Οικονομίδης Γιώργος
Ο Γιώργος Οικονομίδης (1916 - 1985) υπήρξε ο μεγαλύτερος έλληνας κονφερασιέ, αλλά και τραγουδιστής, σεναριογράφος και παρουσιαστής ραδιοφώνου. Μέσα από την εκπομπή του "Χαρούμενα Ταλέντα" έδινε την ευκαιρία σε νέους να αναδειχθούν. Από αυτήν την εκπομπή "βγήκαν" πολλά ταλέντα όπως η Νάνα Μούσχουρη, ο Χάρρυ Κλυνν, ο Γιάννης Βογιατζής κ.α. Έχει γράψει σενάρια και έχει μετάσχει σε αρκετές ταινίες.
Χαρακτηριστικό του ήταν το σλόγκαν "Φίλοι μου αγαπημένοι, γεια σας και χαρά σας". Έχει γράψει τους στίχους του Ύμνου του Παναθηναϊκού το 1958. Έγινε γνωστός το 1940 όταν έγραψε τους στίχους του «Κορόιδο Μουσολίνη» σε ιταλική μουσική. Το τραγούδησε (βασικά) η Σοφία Βέμπο και έγινε ο Ύμνος των Παλικαριών μας στην Αλβανία.
Χαρακτηριστικό του ήταν το σλόγκαν "Φίλοι μου αγαπημένοι, γεια σας και χαρά σας". Έχει γράψει τους στίχους του Ύμνου του Παναθηναϊκού το 1958. Έγινε γνωστός το 1940 όταν έγραψε τους στίχους του «Κορόιδο Μουσολίνη» σε ιταλική μουσική. Το τραγούδησε (βασικά) η Σοφία Βέμπο και έγινε ο Ύμνος των Παλικαριών μας στην Αλβανία.
Πάνου Άκης
Γεννήθηκε το 1933 σε πολύτεκνη οικογένεια και σε ηλικία 9 ετών παράτησε το σχολείο για να δουλέψει, ενώ παράλληλα έμαθε να παίζει μπαγλαμά και σύντομα έκανε εμφανίσεις σε κέντρα, με τη μεσολάβηση του αδερφού του. Την πρώτη του ηχογράφηση την έκανε σε ηλικία 17 ετών, το 1950, και ακολούθησε μια σύντομη πορεία εμφανίσεων σε νυχτερινά κέντρα έως το 1958. Έκτοτε ασχολήθηκε με τη σύνθεση και τη στιχουργία, δημιουργώντας μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες. Για πολλούς θεωρείται (όχι άδικα) ως ο μεγαλύτερος Έλληνας στιχουργός, για το βάθος και εύρος των στίχων του.
Παπαθανασίου Λέανδρος
Παπαθανασίου Λέανδρος
Η πορεία του στον καλλιτεχνικό χώρο ήταν μικρή, αλλά αξιόλογη. Είχε εντυπωσιάσει με τη βαθειά – βαριά φωνή του που ίσως έπρεπε να τον οδηγήσει αλλού. Μεγαλύτερη επιτυχία του η διάσημη κόρη του Βίκυ που διατήρησε το όνομά του ως επώνυμο.
Ο εύσωμος τραγουδιστής έγινε πολύ γνωστός μετά το θρίαμβο του Γουέμπλεϊ, όταν τραγούδησε με το συγκρότημα «The Bunyons» το «Θούριο του Γουέμπλεϊ» που έγραψε ο διεθνής μας (και γιατρός) Φραγκίσκος Σούρπης που μάλιστα είχε παντρευτεί την κόρη του Τσιτσάνη.
Πάριος Γιάννης
Ο Γιάννης Πάριος (πραγματικό όνομα Γιάννης Βαρθακούρης) γεννήθηκε
το 1946 στην Πάρο. Στην δισκογραφία μπήκε το 1971 και από το 1972
με το «Τι θέλεις να κάνω» άρχισε μια επιτυχημένη καριέρα που ακόμη
συνεχίζεται. Η κοινή αγάπη Πάριου με τη Σοφία Αλιμπέρτη για τον ΠΑΟ δεν βοήθησε αρκετά να σωθεί ο γάμος τους.
το 1946 στην Πάρο. Στην δισκογραφία μπήκε το 1971 και από το 1972
με το «Τι θέλεις να κάνω» άρχισε μια επιτυχημένη καριέρα που ακόμη
συνεχίζεται. Η κοινή αγάπη Πάριου με τη Σοφία Αλιμπέρτη για τον ΠΑΟ δεν βοήθησε αρκετά να σωθεί ο γάμος τους.
Γεννήθηκε το 1935 στην Αθήνα. Οι γονείς του είχαν μικρασιατικές ρίζες. Κατά τη δικτατορία του Ιωαννίδη εξορίστηκε στη Γυάρο. Παντρεύτηκε τη Βρετανίδα Αν και μαζί της απέκτησε τρία παιδιά: τη Βανέσα, τη Μάρθα και τον Τζόναθαν. Ο αιφνίδιος θάνατος του τελευταίου τον κλόνισε ψυχικά. Πέθανε το 2008. Ήταν ένας ποιοτικός ηθοποιός προσαρμοσμένος στις λαϊκές απαιτήσεις.
Ο Θάνος Πετρέλης (γεννήθηκε το 1975) έγινε γνωστός στο ευρύ - νεανικό κυρίως -κοινό από το τηλεπαιχνίδι μουσικών ταλέντων «Fame Story», στον τηλεοπτικό σταθμό "ΑΝΤΙ". Είναι παντρεμένος με δύο παιδιά.
Πουλόπουλος Γιάννης
Πουλόπουλος Γιάννης
Γεννήθηκε στη Μάνη το 1944. Από μικρός είχε κλίση στο τραγούδι, αλλά στο στενό κύκλο που μεγάλωνε δεν υπήρχε ο "άνθρωπος" που θα τον προωθούσε. Παρακινημένος όμως από τους φίλους του αλλά και έχοντας ο ίδιος μεγάλη πίστη στην φωνή του, πήγαινε στην εταιρία COLUMBIA, αλλά κανείς δεν του έκλεινε ραντεβού. Ο Γιάννης Πουλόπουλος όμως, πείσμων από τότε, δεν το έβαζε κάτω και συνέχιζε να ζητάει ακρόαση σχεδόν καθημερινά, ενώ παράλληλα έπαιζε ποδόσφαιρο στον Άγιο Ιερόθεο και στον Ατρόμητο. Κάποια μέρα του έκλεισαν μία ακρόαση και οι επιτυχίες δεν άργησαν.
Ο Ανδρέας Στάμος κατάγεται από τις Σέρρες, αλλά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα το 1971.
Φοίτησε στα ΤΕΙ Γεωπονίας Θεσσαλονίκης ενώ συγχρόνως, όταν συνειδητοποίησε ότι η μεγάλη του αγάπη είναι το τραγούδι άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά σε μαγαζιά της Θεσσαλονίκης. Το 1995 έκανε την πρώτη του εμφάνιση σε αθηναϊκή πίστα.
Ο Βασίλης Τσιτσάνης (1915-1984) ήταν ένας από τους
μεγαλύτερους έλληνες λαϊκούς συνθέτες, στιχουργούς και τραγουδιστές του 20ου αιώνα. Ήταν μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου, και της λαϊκής μουσικής. Αυτοδίδακτος, αυτοδημιούργητος, αυτόφυτος, αυτοτελής αλλά και αυτάρκης με ένα τεράστιο μέγεθός που μάγευε το σύνολο. Υπήρξε ο λαϊκός τραγουδιστής που έκανε τους αριστοκράτες της εποχής να τον δεχθούν.
μεγαλύτερους έλληνες λαϊκούς συνθέτες, στιχουργούς και τραγουδιστές του 20ου αιώνα. Ήταν μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου, και της λαϊκής μουσικής. Αυτοδίδακτος, αυτοδημιούργητος, αυτόφυτος, αυτοτελής αλλά και αυτάρκης με ένα τεράστιο μέγεθός που μάγευε το σύνολο. Υπήρξε ο λαϊκός τραγουδιστής που έκανε τους αριστοκράτες της εποχής να τον δεχθούν.
Το 1964 ο Βασίλης Τσιτσάνης άνοιξε τη πόρτα των μπουζουκιών στο Σύλλογο ηχογραφώντας το «Εμπρός, εμπρός Παναθηναϊκέ» με τους λαϊκούς τραγουδιστές Μανώλη Αγγελόπουλο και Βούλα Γκίκα.
Ο Νίκος Τσιφόρος γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1912. Από τα έντεκα του χρόνια άρχισε να ασχολείται μανιωδώς με το γράψιμο, ενώ την πρώτη του επιθεώρηση την έγραψε το 1928 για ένα θερινό θέατρο στη Φρεαττύδα. Πήρε το πτυχίο της Νομικής. Η πρώτη μεγάλη του επιτυχία ήρθε το 1944 όταν ο θίασος του Δημήτρη Χορν και της Μαίρης Αρώνη αποφάσισε να ανεβάσει το θεατρικό έργο «Η πινακοθήκη των ηλιθίων». 4 χρόνια αργότερα, την περίοδο 1948-49 έκανε και την πρώτη του ταινία, «Τελευταία αποστολή», σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του. Τα επόμενα χρόνια συνεργάστηκε με διάφορες εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έγραψε πάνω από 40 θεατρικά έργα και περισσότερα από 80 σενάρια. Πέθανε το 1970, χωρίς ποτέ να χάσει το χιούμορ του .
Φούντας Γιώργος
Γεννήθηκε το 1925 στο Μαυρολιθάρι Φωκίδας. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών.
Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο στο "Νυφιάτικο τραγούδι" και στον κινηματογράφο στην ταινία "Τα Χειροκροτήματα" το 1944. Βραβεύτηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τις χρονιές 1966 και 1967 για την ερμηνεία του στις ταινίες «Με τη λάμψη στα μάτια» και «Πυρετός στην άσφαλτο».
Έμεινε ιδιαίτερα γνωστή στον κόσμο η τελευταία σκηνή από την ταινία «Στέλλα» με τη Μελίνα Μερκούρη, όταν φώναξε: "Φύγε, Στέλλα, κρατάω μαχαίρι!" Απεβίωσε στις 28 Νοεμβρίου 2010. Παρόλο ότι άρχισε τη ζωή του ως παιδί μάντρας οικοδομών, το πνεύμα και η διανόηση τον ακολούθησαν, τον απέσπασαν και τον κράτησαν.
Ο Γεώργιος Χατζηνάσιος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Ιανουάριο του 1945. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης συνέχισε στην Αθήνα στο Ωδείο Αθηνών και στο Εθνικό Ωδείο. Στη συνέχεια πήγε στο Παρίσι όπου και μετεκπαιδεύτηκε στη σύνθεση και ενορχήστρωση.
Ο Γεώργιος Χατζηνάσιος άρχισε να κάνει τις πρώτες του επιτυχίες ως
συνθέτης με τη Μαρινέλλα το 1970 με τραγούδια όπως «Κρίμα το μπόι
σου». Χαρισματικός στην έκφραση τόσο της μουσικής, όσο και του προφορικού λόγου.
συνθέτης με τη Μαρινέλλα το 1970 με τραγούδια όπως «Κρίμα το μπόι
σου». Χαρισματικός στην έκφραση τόσο της μουσικής, όσο και του προφορικού λόγου.
Ο Μανώλης Χιώτης ήταν ένας από τους σημαντικότερους μουσικοσυνθέτες της Λαϊκής μουσικής και σπουδαίος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού. Έφερε επανάσταση στην ελληνική μουσική, και στο λαϊκό τραγούδι γενικότερα επινοώντας τη τετράχορδη παραλλαγή του μπουζουκιού, αλλά και δημιουργώντας το πρώτο "κοσμικό κέντρο". Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1921 στη Θεσσαλονίκη. Από 15 ετών άρχισε να εργάζεται επαγγελματικά ως μουσικός. Πέθανε την ημέρα των γενεθλίων του στις 21 Μαρτίου του 1970, σε ηλικία μόλις 49 ετών. Υπήρξε ο αγαπημένος «αριστοκράτης μουσικός» των λαϊκών συνοικιών της Δυτικής Αττικής και όχι μόνο.
Είναι εξ ίσου ποδοσφαιριστής, προπονητής και καλλιτέχνης. Το δικαίωμα αυτό αποκτά καθώς πέρα από τη συμμετοχή του με όλη την ομάδα στον «Ύμνο του ΠΑΟ», όταν σταμάτησε ηχογράφησε το δικό του δίσκο με «Το τραγούδι του ΠΑΟ» του Νίκου Καρβέλα. Αργότερα κυκλοφόρησε και με τη φωνή του Καρβέλα.
Ο ήχος του Τριφυλλιού
Η ανάπτυξή μας στον καλλιτεχνικό χώρο και στο δέσιμο που υπάρχει ανάμεσα σε οπαδούς και τραγουδιστές μας υποχρεώνει, τηλεγραφικά, να σημειώσουμε τα εξής:
Ο Όθωνας Ορφανός είναι ένας θαυμάσιος μελετητής και άριστος γνώστης του θέματος ενώ ο Θοδωρής Μανίκας έχει επιμεληθεί του CD με «Τα τραγούδια του ΠΑΟ 1960 – 2009». Μάλιστα ο τελευταίος στο ένθετο του CD αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το γήπεδο της Λεωφόρου διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στην εξάπλωση της ξένης μουσικής, χάρη στο εντυπωσιακό παλμαρέ ονομάτων που έπαιξαν εκεί από το 1967 ως το 1996». Να θυμηθούμε μερικούς γίγαντες:
Μπομπ Ντύλαν, Ρόλλινγκ Στόουνς, Μπλακ Σάμπαθ, Τζέιμς Μπράουν, Άλις Κούπερ, Λου Ρηντ, Σαντάνα, Ντέιβιντ Μπόβι, Έλβις Κοστέλλο, Κάρντιγκανς, Τζόε Κόκερ μέχρι την Αμάντα Ληρ και άλλα 40 ονόματα. Μάλιστα ο Όθωνας Ορφανός σημειώνει σ’ ένα κείμενό του ότι «η λίστα με τους καλλιτέχνες που έχουν δώσει συναυλίες στη Λεωφόρο είναι μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα».
Δεν διδάσκουμε μόνο ποδόσφαιρο, πολιτισμό και ήθος. Φέρνουμε ακόμη και την υψηλή τέχνη στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου